Business

Søvn er en af de vigtigste indikatorer, når det kommer til at måle vores helbred.

Virksomhed

Sleepzone

Telefon

+45 26 33 27 13

E-mail

kontakt@sleepzone.dk

Webside

https://sleepzone.dk/

Annonce Virksomhedsprofil - 20. juni

Hvor meget søvn har man egentlig brug for?

Vi bruger over en tredjedel af vores liv i sengen, og derfor er det utrolig vigtigt, at denne søvn er så effektiv som mulig. Faktisk er mange danskeres “søvn-helbred” faktisk ude af balance, hvilket kan påvirket arbejds- og familielivet. Derfor er det vigtigt, man sover så godt som overhovedet muligt. Det kræver det helt rigtige udstyr og blandt andet en kontinentalseng kan være genial at investere i, hvis man gerne vil sove bedre om natten. Sleepzone har det bedste udvalg af kontinentalsenge, og derfor kan det anbefales at aflægge dem et besøg, hvis man lider af søvnbesvær om natten.

Vi kender alle vigtigheden og værdien af en god nats søvn, og derfor er det ikke desto mindre vigtigt at vide, hvor lang tid man skal bruge på at sove. Den gyldne tommelfingerregel siger cirka otte timer, men faktisk varierer det meget. Der er nemlig andre faktorer, der spiller ind og derfor er formålet med denne artikel at give et bedre bud på, hvor mange timer vi rent faktisk har brug for.

Søvnen er stimuleret af utallige ting

Det er nemlig ikke kun et spørgsmål om, at få søvn nok - men om at sove rigtigt. For yderligere at komplicere regnestykket, så er det også et spørgsmål om kost, lys, vitaminer og andet. For elementer som elektroniske enheder, kaffe og alarmer er blandt de ting, som kan forstyrre søvn i at blive god. Det ændrer nemlig på søvncyklussen, og bringer dermed ubalance i søvn-regnskabet.

Hvor mange timer man reelt har brug for over natten afhænger, foruden de førnævnte elementer, også af alder, livsstil og generelt sundhedsniveau. Man skal altså kigge på det store billede for at finde ud af, hvor mange timers søvn man skal bruge.

De generelle tommelfingerregler

Selvom svaret er mere nuanceret end som så, er der alligevel en række anbefalinger til, hvor mange timers søvn, det gennemsnitlige mennesker behøver. Den amerikanske “National Sleep Foundation” har nemlig lavet en liste over anbefalede antal søvntimer. Den er lavet på baggrund af en gruppe videnskabelige rapporter, som tegner et generelt billede af, hvor mange timer mennesket skal bruge.

Her står det faktisk klart, at jo ældre man bliver, desto mindre søvn behøver man. Helt små børn i alderen 0 til 11 måneder, har brug for allermest med mellem 12 og 17 timer i døgnet. Derudover har små børn mellem et og fem år, brug for mellem 10 og 14 timer. Skolebørn har bedst af mellem 9-11 timer hver nat, mens teenagere kan klare sig med en otte-ti timer. Efter teenagealderen (eller fra man fylder cirka 18), har man brug for mellem syv og ni timer, hvilket faktisk er det generelle pejlepunkt derfra.

Så derfor er den klassiske otte-timers regel ikke helt ved siden af. Tag dog højde for dit indtag af koffeinprodukter, og dit forbrug af eksternt lys fra f.eks. telefon eller tablet, da det kan forstyrre søvnens naturlige rytme, og bringe ubalance i hverdagen.