FREMGANG: Han Herred Motorklub oplever for tiden en massiv tilgang af medlemmer. Og samtidig er banen blevet så god, at der kommer kørere fra hele landet og træner der

Lige uden for Fjerritslev, i ganske naturskønne omgivelser, ligger Han Herred Motorklub.

Her køres der motocross, og det er der blevet siden banen blev anlagt i 1973.

De seneste måneder, og efter en stor indsats fra klubbens frivillige medlemmer, er der lavet store ændringer på baneanlægget.

Det har gjort, at banen nu er i så god en stand, at det er kommet landstræner Emil Larsen for øre.

Derfor valgte han og Danmarks Motor Union at lægge træningen af landsholdet på banen i Fjerritslev en lørdag inden sommerferien.

Det glæder naturligvis formand for Han Herred Motorklub Henrik Gammelholm, der inden træningen viste NORDJYSKE rundt og fortalte om banen.

Landets største hop

Der er gang i træningen, og når cyklerne med de lave kubiktal drøner forbi, lyder det som en bisværm. Dem med højere kubik brummer mere. Men uanset lyd er der knald på.

Især på de lige strækninger og over hoppene.

Selve banen er 1400 meter lang og byder på otte hop.

I foråret lavede man en ny sektion med nu Danmarks største kassehop. Der er 43 meter fra opkørslen slutter, til nedkørslen begynder.

- Nogle kørere kommer ind i det hop med 100 kilometer i timen, når de slipper jorden, fortæller Henrik Gammelholm og supplerer med en lille solstrålehistorie.

- Man lavede noget kloakarbejde inde i Fjerritslev, og herfra blev der en del jord i overskud. Det kunne vi jo godt bruge, så de 2800 ton jord kom herud og var med til at forbedre banen.

Men hvad gør så en god motocrossbane?

Jakob Frandsen på 14 år, der bor nær Vesløs, startede som 6-årig her i Fjerritslev, hvor han altid har haft hjemmebane.

Han har kørt en del større stævner - blandt andre EM - rundt om i Europa. Så han kender til mange forskellige baner.

- Banen her er god, fordi den har mange forskellige ting at byde på. Der er en del hop. Der er sand, og der er ikke altid jævnet ud. Det er godt, for så lærer man at køre i hullerne. Og så er der bare en rigtig god banemand, som går meget op i at holde banen god, men også forbedre den hele tiden, forklarer den unge kører.

Flere af de bedste kører her

Motocross er ikke den sportsgren, der bliver skrevet mest om herhjemme. Men i Han Herred Motorklub er der alligevel regulært vokseværk for tiden.

- Vi har på det seneste fået rigtig mange, der kører herude. Siden banen åbnede for træning i foråret, har flere af Danmarks bedste kørere benyttet muligheden for at træne hos os. Kørere fra store dele af Jylland, Fyn og sågar Sjælland har taget turen til Fjerritslev for at træne på det, som mange nu kalder for Danmarks bedste motocrossbane. I øjeblikket kører 5 af de 10 bedste i landet her regelmæssigt for at træne, oplyser formanden.

Der strømmer da også medlemmer til. For blot nogle måneder siden var der 35. Nu er der 83 på den 60.300 kvadratmeter store matrikel, som også indeholder en mikrobane til de 4-12-årige.

Banen begyndte som nævnt i 1973. Før det var der en losseplads, og gamle effekter derfra dukker stadig med jævne mellemrum op af jorden.

Men dem fjerner de mange engagerede frivillige med et smil. Alt herude foregår nemlig frivilligt.

- Alle medlemmer kommer og giver en hånd med. Det kan være alt lige fra at køre traktor til at tage dronefotos. Og så har vi i mine øjne Danmarks bedste banemand. Han kigger på kørslen og retter derefter banen til hele tiden, så den står knivskarpt, siger Henrik Gammelholm.

Meget frivillighed

Mange forældre til de unge kørere tager en frivillig tørn når der trænes.

Nogle holder, fra skure placeret ved hoppene, øje med kørene, så der kan flages, hvis der sker et uheld.

Andre griller aftensmad i baggrunden, og nogle har inden træning ordnet banen. Den vandes for eksempel, når der, som disse dage, er meget tørt. Ellers støver det så meget, at det kan være svært at se ud af visiret.

- Vi vil gerne have en spændende bane, og vi vil have en sikker bane. Det er alfa og omega for en god oplevelse for kørerne. Det er vores ambition at være landets sikreste bane i 2021, siger Henrik Gammelholm.

Derfor er klubben i gang med at søge midler via fonde til et elektronisk advarselssystem for kørene. Ligeledes er det planen at sætte nogle specielle hegn op, som absorberer farten, hvis kørerne skulle ramme ind i dem.

Corona-pause

Klubben kører onsdage klokken 16-20 og lørdage 10-15, og sæsonen er nogenlunde marts til midt oktober.

Der køres i forskellige klasser; A B og C-klasse og cyklernes kubik går fra 65, 85, 125, 250 og op til 450. Alt efter klassen varer et løb 15-30 minutter.

Løbssæsonen går snart i gang igen. Egentlig skulle den have været startet i marts måned, men som med så meget andet, fik corona sat en pause for det.

Han Herred Motorklub har i øvrigt nyligt fået bekræftet fra Danmarks Motor Union, at de skal være vært for den første afdeling af Danmarksmesterskaberne i B klasserne (som er den næstbedste række, red.) i 65, 250 og 450 ccm, samt pige- og dameklasserne.

Det kommer til at foregå 8. august, hvor man forventer, at knap 200 kørere kommer til Fjerritslev for at dyste om point i jagten på Danmarksmesterskaberne.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...