Job: Vi skal blive bedre til at passe på de unge på job

Sådan lyder meldingen fra Jobpatrulen som igen er ved at gøre klar til at teste virkeligheden i de nordjyske turistbyer

KOMMUNEN: Vi skal blive bedre til at passe på de unge på job

Sådan lyder meldingen fra Jobpatrulen som igen er ved at gøre klar til at teste virkeligheden i de nordjyske turistbyer.

Budskabet til de unge på job i sommerlandet er klart: Vi har din ryg. Det gælder også når en fritidsjobber bliver udsat for urimelige eller ulovlige forhold på arbejdspladsen.

- Vi kan blive meget bedre til at passe på de unge, når de passer deres fritidsjob. Sidste års Jobpatrulje afslørede, at det desværre står mere grelt til på det område, end vi havde forestillet os. Der var flere sager med ret alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen. Derfor er vi også glade for, at der igen i år har været stor opbakning fra vores frivillige aktivister, der bruger to uger af deres sommerferie på at rejse rundt i Nordjylland og tale med både arbejdsgiverne og de unge fritidsjobbere, siger den nordjyske jobpatruljekoordinator, Louise Nabe-Nielsen.

I år har 20 unge frivillige meldt sig til Jobpatruljen.

I uge 28 og 29 kører de Nordjylland rundt og besøger igen unge på deres arbejdsplads for at tale med både fritidsjobbere og arbejdsgivere om arbejdsforhold.

Rigtig mange steder har arbejdsgiveren heldigvis godt styr på de love og regler, de unge skal arbejde under.

- Men erfaringen fra tidligere år viser desværre også, at mange unge fritidsjobbere finder sig i langt mere, end de bør.

- Måske fordi de er bange for at miste deres job, hvis de stiller spørgsmål til arbejdsgiverens dispositioner. Mange unge taler heller ikke med andre om de forhold, de arbejder under. Derfor er det så vigtigt, at både unge selv og deres forældre kender de regler og love, de arbejder under, forklarer Louise Nabe-Nielsen.

Erfaringen viser, at det især ser sager om arbejdsmiljø, ansættelsesforhold, arbejdstid og alkohol, der typisk skal kigges nærmere på.

- Heldigvis oplever vi, at de virksomheder, vi tidligere har besøgt, ofte har fået bedre styr på tingene, når vi kommer igen året efter. I nogle tilfælde handler det også om, at arbejdsgiveren faktisk ikke har helt styr på reglerne. Det er uhyre positivt at se, at vores kampagne har den effekt, siger Louise Nabe-Nielsen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...