Jammerbugt er stadig den største turistmagnet i Nordjylland

JAMMERBUGT: De Seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik for 2018 viser en samlet fremgang på 15.926 overnatninger indenfor campingproduktet i Jammerbugten, og de tyske campinggæster tegner sig for hovedparten af dem svarende til 9.000 overnatninger. Den resterende fremgang er registreret på danske og norske campinggæster.

Totalt set har Jammerbugten 1.595.612 overnatninger i 2018 og bevarer dermed positionen som den største turistdestination i Nordjylland målt på overnatning skarpt efterfulgt af Hjørring og Frederikshavn.

Over en fem årig periode fra 2013-2018 har der været en samlet vækst på otte procent i Jammerbugten.

I 2018 er overnatningstallene i området vokset med 6.120 overnatninger, men hos de norske gæster har der været en tilbagegang på 12.000 overnatninger.

- På trods af, at vi både har manglet Svinkløv Badehotel og Hotel Sanden Bjerggaard i regnestykket, så er Jammerbugten alligevel gået frem overnatningsmæssigt, og der er en flot vækst. Nu ser vi frem til at begge hoteller åbner i forsommeren, og det vil forventeligt påvirke tallene yderligere i en positiv retning, siger borgmester Mogens Chr. Gade.

- Naturen er et stærkt aktiv i Jammerbugten, og vi har fået en styrket position, fordi naturen i Svinkløv og Fosdalen er optaget i Danmarks Naturkanon, en ny vandrerute blev etableret, og vi kan bryste os af at have en verdensmester indenfor kokkekunst, siger han.

Nu har vejret og den danske sommer været ekstra tør og varm i 2018, og en stigning i campinggæster kan til dels måske også tilskrives den solrige sommer.

- Det er svært at sige om vejret har hele skylden, siger indehaver af Blokhus By Camping og Blokhus Klit Camping, Karsten Jepsen.

- Hos os har antallet af tyske campinggæster været i positiv fremgang siden 2017, og vores oplevelse af tyskerne er, at de ikke er særligt vejrfølsomme. De er i højere grad fokuserede på produktet, og hvad der tilbydes, end på vejret. Jeg tror, at fremgangen skyldes en kombination af, at vi i større udstrækning har formået at få synliggjort produktet og de værdier, som vi står for samtidig med, at tyskerne ikke er så økonomisk mådeholdne som tidligere, siger Karsten Jepsen.-tin

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...