Lettere: Aurete Consulting i Aabybro udvikler apps, der skal lette planlægningen af daglig administration

Aabybro: Forestil dig en arbejdsplads, hvor alle løber op og ned af en trappe dagen lang for at sætte små kulørte lapper papir med beskeder og ændringer på en stor, hvid tavle ved hjælp af magneter.

Lapper med ulæselig skrift, lapper, der krøller og måske falder af.

Eller beskeder, der ikke når frem i tide til tavlen, fordi det kræver, at den, der telefonisk har modtaget beskeden, rejser sig, skribler beskeden ned og går ned til tavlen.

Men det var sådan nogenlunde det foregik på rehabiliteringscenteret i Mou.

Dermed gik der jo tid fra pleje og omsorg for borgerne på centret.

Men så var det, at Lars Hostrup, sønnen Evik Hostrup og Anette Mølgård Hansen, Lars Hostrups partner, fik ideen til firmaet, Aurete Consulting, der har base på Industrivej i Aabybro.

Og efter godt et års udvikling, har de nu udviklet et koncept, der kan lette planlægningen af den daglige administration i for eksempel plejesektoren.

Lys ide

- Det er faktisk en sektor, hvor tiden i de her sammenhænge har stået lidt stille, siger Evik Hostrup, Lars Hostrups søn, der er direktør i deres fælles firma.

For det var efter at have set arbejdsgangene i Mous, at Lars Hostrup fik ideen til Touch´n share, der er individuelt designede apps, der gør det muligt for personalet at tilgå en elektronisk tavle med deres mobile enheder som for eksempel iPad, mobil eller PC.

- Det betyder, at kolde data kan blive til varme hænder, siger Anette Mølgård Hansen, der tager sig af den mere administrative del af firmaet, mens hun passer sit job i Flyvevåbnet.

Letter hverdagen

Meningen er, at personalet skal have en nemmere hverdag, og Lars Hostrup har flere eksempler på, hvordan sådan en app netop kan lette hverdagen.

Et eksempel kunne være et bosted med flere fløje, hvor personalet tidligere kun har kommunikeret ved at gå over til hinanden eller ringe.

- Hvis man så forestiller sig, at der er en dag, hvor der er særligt meget pres på i et hus, men stille og roligt i et andet, så kan personalet via en farvekode markere, at de har brug for hjælp, og personalet fra det stille hus kan dirigere personalet derover, forklarer Lars Hostrup.

Et andet eksempel er et plejecenter, der for eksempel henter borgere til aktiviteter på centeret.

Her er der måske borgere, der først får meldt afbud, når bussen er kørt, men med appen får chaufføren besked, så han ikke kører forgæves ud til borgeren.

Ligeledes har centeret betydeligt nemmere ved at ordne logistikken, der måske tidligere foregik med blok og papir, forklarer Lars Hostrup.

Han understreger, at Aurete Consulting ikke er ude på at tage kampen op med de store systemer, som plejesektoren bruger i form af for eksempel Cura, der bruges i store dele af plejesektoren.

- Der er store, tunge systemer, der tager sig rigtigt fint af tunge mængder af data.

´- Men mangle steder er der altså behov for en praktisk app, der kan gøre hverdagen lettere, siger Henrik Hostrup.

Aurete Consulting kan da også konstatere, at der er et behov.

- Det er gået ud over al forventning med at få kontakt til kommende aftagere, siger Lars Hostrup.

- Der er ingen tvivl om, at vi har ramt noget rigtigt.

- Det er ganske overvældende, men også helt fantastisk.

Aurete Consulting er i gang med at udvikle appen til flere samarbejdspartnere blandet andet i kommunalt regi.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...