Gølbåden får største bidrag nogensinde

0
Gølbåden fik for få uger siden sin nye motor. ?Foto: Flemming Dahl Jensen
Der blev jublet i Gølbådens værftshal ved Gjøl Bjerg, da formand Børge Lindgaard i den forløbne uge kunne sprede det gode budskab, at bådprojektet i byen er blevet 375.000 kroner rigere.

Det er Velux Fonden, der har besluttet at reagere positivt på ansøgningen fra bådens fondsgruppe, og det er et bidrag i en størrelse, der skaber glæde og tillid til fremtiden.

– Det er det største enkeltbeløb, vi har fået endnu. Med sådan et beløb på netop dette tidspunkt får vi et rygstød, der får os til at se fremad med optimisme. Nu er der vist ingen længere, der ikke tror på, at vi kommer ud at sejle, siger formanden.

Børge Lindegaard overtog formandsposten efter generalforsamlingen i foråret og dannede straks en ny fondsgruppe, som skulle afsøge mulighederne for at skaffe de nødvendige midler.

– Det er jo store beløb, vi skal bruge, hvis det skal batte noget i sådan en restaurering som den, vi har gang i. Små beløb er selvfølgelig også til gavn, men vi skal højt op, hvis det skal rykke, siger han.

Båden har netop fået monteret sin nye motor – eller rettere gamle: Det er en Hundested-glødehovedmotor, totakts med 59 hestekræfter.

– Det var et afgørende vigtigt tidspunkt, Velux ramte med sin tildeling, siger Børge Lindegaard.

De 375.000 kroner er bevilget specielt til fase 14 og 15 i bådprojektet – nemlig klædning af skroget og efterfølgende kalfatring, der samlet er beregnet til at ville koste 625.000 kroner.

Velux Fonden har tildelt båden pengene i anerkendelse af “navngivne aktive ældres aktive indsats”.

Håbet er at fremme træskibslauget, og især de aktive ældres fortsatte arbejde med restaureringen af Gølbåden samt ikke mindst den fremtidige formidling af bådens historie og betydning for Gjøl og Limfjorden, hedder det i formand Hans Kann Rasmussens begrundelse for tildelingen.

Gølbåden er fra starten kendt bevaringsværdig og støttet af Skibsbevaringsfonden med 750.000 kroner til totalrestaurering af skrog, dæk og dækshuse.

Den er bygget i 1908 i Aalborg til kromanden på øen Gjøl og gik i rutefart mellem Gjøl og Aalborg indtil 1940, hvorefter den blev købt af “Rederiet Flyvbjerg” og ombygget til vrag- og stenfiskeri. Gølbåden er en motorjagt uden sejlføring på 16,7 BRT.

I 2012 fik lokalbefolkningen på Gjøl mulighed for at erhverve båden, der nu stod til ophugning ved Aalborg Marinemuseum, og Gølbådens Træskibslaug blev dannet med den hensigt at restaurere båden, gøre den sødygtig, bevare og benytte den som et aktivt autentisk kulturminde, og dermed bidrage til en unik mulighed for at formidle sejladsen, kulturhistorien og naturen i og omkring Limfjorden.

Træskibslauget har i dag 88 medlemmer.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close